Rekruttering i Nesøya IL Fotball

Rekruttering

Denne planen beskriver hvordan vi rekrutterer nye årskull med spillere, hvordan spillerne blir ønsket velkommen, og gitt et likeverdig tilbud.

GENERELT

Nesøya Fotball jobber aktivt med å rekruttere både jenter og gutter til fotballgruppa. Vi ønsker å samarbeide med andre idretter, barnehager, og Nesøya Skole for å få en god relasjon til nærmiljøet. Nedslagsfeltet er i utgangspunktet på Nesøya, men alle barn som ønsker å spille fotball i klubben vår er hjertelig velkommen til det
På Nesøya så er aller første møte med organisert og klubbstyrt fotballtrening der de kan delta på turneringer det året når barnet fyller 6 år.
Vi ønsker alle velkommen inn i fotballfamilien, uavhengig av kulturell bakgrunn, seksuell legning, eller funksjonsnedsettelse. Hos oss er alle likeverdig, og vi formidler dette gjennom vår dialog med barna som er på besøk fra skolen på aktivitetsdager.

DIALOG MED BARNEHAGER OG ALLIDRETT

Den som er rekrutteringsansvarlig skal sammen med sportslig leder ha dialog med de ulike barnehagene, og med allidrett. I forkant av den våren det aktuelle kullet skal begynne med fotball skal fotballgruppa gjennomføre 4 allidrettstreninger der fotballgruppa stiller med trenere og gjennomfører aktiviteten. I tillegg til direkte dialog bruker en også klubbens hjemmeside, og sosiale media som kanaler for informasjonsflyt, klubben styrer denne informasjonen.

VÅRCAMP

Alle barn som fyller 6 år blir invitert til å bli med på Vårcamp i fotball i april. Sportslig leder står for invitasjon og informasjon ut til foresatte, og barnehager.

OPPSTARTDAG I FOTBALL

Selve oppstartdagen for 6-åringene er i april. Vi ønsker at de skal få en fantastisk velkomst til fotball på øya, og ønsker at alle foresatte blir med oss denne dagen. I tillegg er selvsagt alle andre hjertelig velkommen til å være med. Ansvarlig for gjennomføringen av oppstartdag er Sportslig Leder sammen med rekrutteringsansvarlig, og de ansatte trenerne.

INFORMASJON UNDER OPPSTARTDAGEN

Sportslig leder og rekrutteringsansvarlig har under oppstartdagen dialogen med foresatte der en informerer godt om tilbudet i klubben, om medlemskap, og det skal velges trenere, lagledere, og frivillige. Alle som har lyst til å bidra får være med, og alle som ønsker å bidra blir registrert i klubbens trener og laglederoversikt, får tilgang til treningsøkta.no, får tilsendt utfyllende informasjon på e-post, og blir lagt til i grupper på Facebook. Alle som tar på seg frivillige verv blir med på barnefotballkvelden, og får tilbud om å gjennomføre Grasrottreneren. I tillegg tilbyr klubben trener- og lagsveiledning, og trener- og laglederforum. Trenere i klubben har ansvaret for gjennomføringen av den sportslige delen av oppstartdagen.

DET SPORTSLIGE FOKUSET FØRSTE ÅRET MED FOTBALL

6 år – lek med ball. Første året med organisert trening, og første møtet med nye fotballvenner. Her er hovedfokusområder «sjef over ballen» med ballkontroll og lek, smålagsspill 2 mot 2 og 3 mot 3 med små mål, og scoringstrening med ulike varianter av avslutningstrening med keeper. I tillegg oppfordres trenere til å sette av tid til egne leker/øvelser med ball som de ser fungerer godt i gruppen og som barna setter stor pris på. Varighet på treningene ca. 60 minutter.

INVITASJON TIL TINE FOTBALLSKOLE OG BESØK

Alle 6-åringer blir gjennom samarbeidet med barnehagene invitert til å bli med deler av den ene dagen på Tine Fotballskole i juni helt gratis. Den som er ansvarlig for Tine Fotballskole har ansvaret for dialog med barnehagene. I tillegg blir alle barn ved barnehagene og alle elever ved Nesøya Skole invitert på besøk til aktivitetsdag arrangert av fotballgruppa på Nesøya Idrettspark hvert år.

SPORTSPLAN

For utfyllende informasjon viser vi til klubbens gjeldende Sportsplan der en kan lese om blant annet barnefotball på Nesøya, verdigrunnlaget, spilletid, likeverdig tilbud, og få svar på mange ulike problemstillinger.