Velkommen til ny sportslig leder fotball!

Vi har gleden av å ønske vår nye sportlige leder for fotball hjertelig velkommen til Nesøya! Tomás Pereira startet jobben i Nesøya Idrettslag 1. august, og er allerede godt i gang med introduksjon og planlegging. Tomás flytter til Nesøya med sin kone Ida og sønn Oliver på 2 år.

2021-08-11

Vi har spurt om Tomás kan presentere seg selv og sine tanker om sin jobb i Nesøya Idrettslag, og dette er hva han ønsker å formilde:

"Fotball er kjærlighet, lidenskap, kreativitet og livslang læring"

"Når vi elsker noe, er det et fantastisk utgangspunkt for læring og utvikling.

Jeg har hatt gleden av å være trener og koordinator i veldig forskjellige miljøer og sammenhenger, og jeg har spurt de fleste spillere hvorfor de liker fotball. Ingen har svart meg at de liker fotball fordi de liker å gjøre repeterende øvelser eller sirkeltrening ... svaret er klart og det samme: VI ELSKER Å SPILLE!

Det er veldig viktig at vi, trenere og foreldre, har dèt i bakhodet, fordi det er den virkelige motivasjonen, de er her for å spille fotball - spillet de elsker. Er det mulig å lære spillet bare gjennom å spille? Ja, det er det.

Men hva slags spill? Et spill og trening som er tilpasset alderen vi jobber med.

For eksempel: Kanskje for en 6-åring er en trening som er tilpasset hans alder "Revespill". Alle fester en vest til shortsen, og han må forsvare vesten sin og stjele vester fra sine medspillere. Fokuset i den alderen er å kontrollere kroppen. Det er vanskelig for en 6-åring å fokusere på to ting samtidig, når han enda ikke   har kontrollen over kroppen sin. Men for en 7-åring må vi gjøre øvelsen mer kompleks, fordi ferdighetene til 7-åringene er bedre. Vi kan legge til en ball, der de må forsvare vesten, ta vesten fra de andre og kontrollere en ball samtidig.

Begge spiller et spill, det de elsker og som gjorde at de ble med i klubben, men tilpasset deres ferdigheter og motoriske utvikling. Og vi vet alle at en motivert person er mye mer engasjert i oppgaven, tar hensyn til det vi sier og at den potensielle utviklingen er mye høyere.

Min mor fortalte meg alltid at du kan brenne deg på flammene, at jeg blir brent, at det gjør veldig vondt i noen dager, og at jeg må smøre på en krem. Men jeg forsto ikke hvordan det var å bli brent, før jeg selv ble brent. Hun lærte meg, men jeg lærte det ikke ... og dette er veldig vanlig når vi trener, Dette kan føre til frustrasjon, og vi vet at frustrasjon er noe som får oss til å gjøre og si ting vi ikke vil, eller vi ikke mener.

Det er også viktig å huske at vi var "aper" for ikke veldig lenge siden, og det var ingen trenere på den tiden som lærte oss hva vi skulle gjøre. Mennesket måtte aktivere overlevelsesinstinktet for å bygge, oppdage, skape og gjenskape, noe som førte til en stor utvikling av arten vår. Som trener er det veldig viktig å skape et læringsmiljø og å lage spilleregler som vil få spillerne våre til selv å finne de beste løsningene for å lykkes. Hvis dette skjer i "stressende" situasjoner, vil det aktivere vårt innebygde overlevelsesinstinkt, og løsningene vil bli lagret og brukt når en lignende situasjon oppstår. Ved å være ferdig innlært i en spillesituasjon, frigjøres kapasitet hos spilleren til å være kreativ og finne en kreativ løsning på situasjonen. Det er ikke bare én måte å lykkes på, det er en enorm mengde muligheter. Kreativ på trening, kreativ på kamper, kreativ på skolen, kreativ i livet.

Jeg ønsker å være en person som hjelper Nesøya IL til å vokse, og bygge videre på den fantastiske jobben Erling gjorde i klubben. Jeg ønsker å bidra med ulike ideer og inspirasjon til alle delaktige, slik at vi kan beholde flammen, kjærligheten og lidenskapen for fotball hos våre spillere. Sammen skal vi skape det best mulige miljøet for læring, og jobbe for at gode verdier følger de unge gjennom livet.»

Kort om Tomás sin bakgrunn

Tomás er en skolert fotballtrener, som har mastergrad i kroppsøving og sport, og har vært engasjert som foreleser i fotballpsykologi, treningsmetodikk og fotballanalyse hos fotballforbundene i Estland og Portugal, University of Wroclaw (Poland), Universidade da Maia og Instituto Superior de Ciências e Educação (Portugal).
Tomás er opptatt av hvordan hjernen fungerer i forhold til læring, til kommunikasjon, ledelse, sosialisering og hvordan man nan lære mer effektivt. Han skriver nå en doktoravhandling i kroppsøving og sport, med tema «The influence of the Limbic System in the performance of top athletes». Tomás har også skrevet to bøker om fotballmetodikk.

Tomás har hatt jobb som
Koordinator Fotballmetodikk i det Portugisiske Fotballforbundet
Koordinator Fotballmetodikk i Widzew Lódz (Polen)
Elitetrener G15 i Lillestrøm SK
Elitetrener G16 i Follo FK
Koordinator for samarbeidsklubbene i Fredrikstad FK
Assistenttrener for A-laget og trener for B-laget i Melbo IL
Scouting Koordinator i Skandinavia for Sporting Clube de Portugal

VELKOMMEN TIL OSS, VI GLEDER OSS STORT TIL SAMARBEIDET!