Seilgruppen har mottatt kr 200 000 fra sparebankstiftelsen til kjøp av nytt utstyr!

Vi har mottatt en herlig nyhet fra Sparebankstiftelsen DnB! Vi får til sammen kr 200 000 til til våre jolle og brettgrupper. Hovedmålene med støtten er få plass til flere jolleseilere, samt å legge bedre til rette for brettseiling for ungdom. I tillegg vil det være til stor hjelp på SeilCamp. Vi opplever stor pågang på seilkursene våre, så denne støtten er kjærkommen og viktig både på kort og lang sikt.

2021-05-05

Vi ønsker å si tusen takk til Sparebankstiftelsen DNB for at vi enda en gang har mottatt så generøs støtte!

Vi har fått kr. 100 000 til jollegruppen og kr. 100 000 til brettgruppen, ved Ung:Surf.

Les mer om prosjektene som ble søkt støtte til:

1) Seiling for flere barn og ungdom

Hva skal tildelingen konkret brukes til?

4 nye seiljoller komplett med seil og tralle

Hovedmålet for tiltaket

Å øke antall deltakere (barn og ungdom) på seilkurs fra ca 95 til 140, og deltakere på seilcamp i sommerferien fra 70 til 100.

Suksessen til Nesøya Seilforening har sin pris, og vi sliter i dag både med en del eldre utstyr, samt at vi må avvise barn og ungdom som ønsker å være med siden vi ikke har nok utstyr (først og fremst joller og seilbrett). Vi har pt ikke nok utstyr for å dekke etterspørselen (først og fremst blant barn og yngre ungdom) vi har opplevd de siste årene.

Hvilke aldersgrupper retter tiltaket seg primært mot?

Barn (7-12 år), Ungdom (13-19 år)

2) Ung:Surf - Ungdom som seiler lenger

Hva skal tildelingen konkret brukes til?

Midlene skal brukes til 8 seilbrett med rigger i størrelsen 5-9 m2, samt en mindre sikringsbåt (ca 12 fot RIB / 15-20 hk).

Hovedmålet for tiltaket

Å lage et opplegg som gjør at våre brettseilere fortsetter med seilingen inn i ungdomstiden - Ung:Surf.

I dag kan vi dele vindsurferene våre inn i tre grupper: Nybegynnere (hovedsakelig barn i 8-10 års alder), viderekommende (10-13 år) og voksne. Vi opplever at ungdommen faller litt utenfor, og med unntak av de aller ivrigste slutter alt for mange når de når ungdomsskolealder. Det håper vi å gjøre noe med.
Etter modell av vår suksessfulle Ung:Seil gruppe (som Sparebankstiftelsen DNB har gitt støtte til) - som for det meste har tiltrukket seg jolleseilere - ønsker vi å lage noe tilsvarende skreddersydd for brettseilere.
Målgruppen vil være ungdom i ungdomskole- og videregående skole-alder. I tillegg til dagens seilere ønsker vi også å skape et tilbud til de som ikke har seil før og som kanskje ønsker å bytte idrett eller aktivitet.

Det vil være fokus på samhold, sunne treningsforhold der alle kan delta og miljø (Hold havet rent - kampen mot plastsøppel). Ungdommen vil styre mye av aktivitetene selv, mens voksne frivillige vil sørge for sikkerhet (sikringsbåt) og trenerrollen. Vi vil skape et miljø der du kan ta med en venn som ikke har seilt før, og hvor du møter nye venner. Tilbudet skal være like godt for gutter og jenter, her har foreningen allerede gode erfaringer.

I tillegg til de som er med på Ung:Seil vil også de eldste av de som er i viderekommende gruppen, samt Ung:Seil ha glede av utstyret. Sikringsbåten vil flere av gruppene våre ha glede av, og vi vil trenge flere sikringsbåter siden vi blir nødt til å kjøre flere kurs samtidig.

Hvilke aldersgrupper retter tiltaket seg primært mot?

Ungdom (13-19 år)

#sparebankstiftelsendnb