Fair Play-pris til Nesøya Idrettslag

I dag ble Nesøya Skole og Nesøya Idrettslag tildelt NFF Oslo sin Fair Play-pris. Prisen går til prosjektet SPRÅKKAMPANJE, som er et samarbeid mellom skolen, FAU og idrettslaget. Representanter fra NFF Oslo var på besøk for å dele ut diplomet.

2021-05-04

Robert Winnem og Kjersti Horgen-Rihel hadde tatt turen til idrettsplassen for å dele ut prisen til Erling Ola Fykse, Sportslig leder i Nesøya IL Fotball og rektor ved Nesøya Skole Christine Bergdorff-Hotvedt - på vegne av alle lærere, foreldre og trenere som sammen har jobbet for å sette fokus på positivt språk på skole og i fritid.

Vi benyttet anledningen til å rette fokus, ikke på det fakta at vi har vunnet noe, men på dette viktige og godt gjennomførte prosjektet. Både innhold, samarbeid og resultat står til seks på termingen, og vi har nå en god samarbeidsplattform til å bygge videre på over samme lest. Vi jobber for de samme barna, og skole og idrettslag er, sammen med foreldrene, viktige kulturbyggere i barnas oppvekst. Prosjektet er en del av Aktive lokalsamfunn, hvor Asker kommune og Asker Idrettsråd vil styrke nettopp samarbeid mellom organisasjoner lokalt, for felles mål om et bedre oppvekstmiljø. Derfor var også inkluderingsansvarlig i Asker Idrettsråd Heidi Merete Johansen til stede.

Månedens Fair Play-pris er en utmerkelse som skal deles ut fire ganger i året av NFF Oslo til prosjekter som har satt fokus på Fair Play. Dette er første gang prisen deles ut. Fair Play er samlebegrepet for fotballforbundets verdiarbeid og handler om det som skjer på og utenfor banen.

Budstikka fulgte opp saken med intervju og bilder.

Vi gratulerer med innsatsen og takker for utmerkelsen!

DETTE ER SPRÅKKAMPANJEN:

Språkkampanjen, som fotballgruppen har gjennomført i samarbeid med Nesøya Skole, har bidratt til økt fokus på hvordan vi er mot hverandre, og hvordan den enkeltes adferd farger dagen til de vi er sammen med. Slik har vi kommet ett skritt nærmere målet vårt om at alle barn skal oppleve våre verdier hver dag; glede, vennskap, trygghet, inkludering og respekt. Vi ser på dette som et viktig forebyggende arbeid under paraplyen vår Fair Play.

Samarbeid
Skolen og idrettslaget har snakket om at vi begge opplever et økende problem med tøff og tildels ufin språkbruk blant barna. Det er ofte noen få som drar i gang, flere henger seg på og dette gir negative opplevelser i både skolehverdagen og fritiden til mange barn. Skolen og representanter fra FAU og Nesøya Idrettslags fotballgruppe har jobbet i lag for aktivt å ta tak i problemet og lanserte i januar en språkkampanje. Det ble utarbeidet regler og infomateriell, og en plan om at både skole og idrettslag skulle ha fokus på språkbruk i en periode.

Tematime på skolen
Nesøya Idrettslag laget et opplegg som de besøkte de ulike trinnene med. Rektor refererer på skolens Facebooksider 26. januar:
"Som en del av felles språkkampanje i samarbeid mellom Nesøya skole, FAU og Nesøya Idrettslag fikk skolen i dag besøk av sportslig leder i NIL Fotball, Erling Ola Fykse, og medhjelpere.
Besøket inkluderte filmsnutt, diskusjon og refleksjon rundt samarbeid og kroppsspråk, samt en stafett hvor lagarbeid var i fokus. Til slutt skrev alle elever under på klasseball som de fikk i gave fra NIL. Den skal brukes i fellesskap, og minne oss på hvordan vi bør oppføre oss mot hverandre. Vi gleder oss til ytterligere fem besøk i løpet av uke 4 og 5!"

Informasjon
Det ble laget et sett med positive “statements” som alle barna jobbet med på skolen og på idrettsplassen. I tillegg ble foreldrene informert om kampanjen, og ble oppfordret til å følge opp på hjemmebane. Idrettslaget kjørte informasjonen direkte til sine trenere som tok det med seg ut på feltet.

Facebook ble benyttet til å spre det glade budskap - både på skolens sider og på Facebooksidene til Nesøya IL Fotball: