Fotball har Fair Play på agendaen!

Fotballgruppen jobber nå med temaet Fair Play, og inkluderer Fair Play-fokuset i alle deler av fotballens virke, som i sportsplan, trener- og lagleder-instrukser, ved gjennomføring av kamper og i dommernes arbeid.

2019-04-29

Vår Fair Play

Fair Play er en del av rammen for å få en god fotballopplevelse, og et samlebegrep for hvordan vi ønsker å fremstå. Ved å vise Fair Play viser man respekt for andre mennesker og man bygger vennskap. Dette gjelder for alle involverte i klubben både på og utenfor banen. Ved å fremstå på en respektfull måte bygges omdømmet for klubben, og det veileder barn og unge i forhold til god folkeskikk.

Som en stor og samlende samfunnsaktør på Nesøya ønsker fotballen å vise seg som en god holdningsskaper. Vi ønsker å etterleve og vise respekt for gjeldende regelverk, retningslinjer og fotballens verdier.

• Før og etter kampen gjennomføres Fair Play hilsen. Den blir gjennomført ved at lagene stiller opp på to rekker mot hverandre og foretar hilsen. Dette skal gjøres midt på banen med dommer eller dommertrio tilstede. Hilsen skal gjennomføres både før og etter kampen. Lagledere og trenere på begge lag er ansvarlig for at dette blir gjennomført.
  • Gjør dommeren god, ha forståelse for at dommeren også kan gjøre feil på lik linje med spillerne og trenerne.
  • Foreldre, foresatte, og publikum støtter laget og spillerne, og finner sin plass på motsatt side av lagleder- og spillersiden.
  • God oppførsel gjelder også i tøffe og vanskelige situasjoner. Vær bevisst på at du til enhver tid er en rollemodell som representerer laget ditt, og klubben din.
  • Dersom en spiller i trening eller kamp viser manglende respekt for trenere, lagledere, spillere, eller utstyret kan treneren på stedet gi spilleren en Fair Play pause. Da tar spilleren en pause på fem minutter fra aktivitet før spilleren blir invitert med igjen.
  • I Nesøya viser vi respekt for regelverket. Klubben dekker kun bøter som lag får på grunn av flytting av kamper. Alle andre bøter som laget, lagets ledere eller spillere får må laget selv dekke enten ved å gjøre ekstra dugnad eller ved å betale boten selv.

Som en del av dette arbeidet kommer en rekke konkrete tiltak som Fair Play-ansvarlig i klubben, Trude Jensen, har initiert og koordinerer gjennomføringen av:

• Innføring av kampverter på alle hjemmekamper som følger opp lagene, dommer, trenere og tilskuere
  • Natursti som bl.a. vil bli gjennomført på Tines fotballskole - gjennomføres av ungdomsambassadører i Fair Play fra klubben vår
  • Anlegg og kampdommere er "kledd opp" i Fair Play
  • Vi håper også å få til et samarbeid med lokale aktører som Nesøya Skole og Nesøya Eldres Vel rundt dette temaet
  • Utdeling av Fair Play-priser på ulik earranngementer
  • Gjennomføre årlig Fair Play-måned i september
  • Opprette epost-adresse for innmelding av saker, både positive og negative opplevelser rundt temaet Fair Play

20. mai kl. 1900 - 2000 blir det trener- og laglederforum på klubbhuset, med gjennomgang av Fair Play-arbeidet.

Fair Play arbeidet er en del av klubbens verdiarbeid: GLEDE - VENNSKAP - RESPEKT - TRYGGHET - INKLUDERING.

Du kan lese mer om NFF sitt arbeid med Fair Play her!

17_FairPlay_Emblem_CMYK_Positiv_korrgiert.png