GODT NYTT ÅR!

Velkommen tilbake i 2022! Vi starter opp med våre aktiviteter fra tirsdag 4. januar. Aktivitetene våre for barn og unge gjennomføres tilnærmet som normalt, etter råd fra kommuneoverlegen i Asker. Skolene er på gult nivå, så vi vil følge disse retningslinjene for Camp Nesøya. Les detaljene her!

2022-01-03

Utdrag fra kommuneoverlege Meera Grepp sine vurderinger rundt oppstart på det nye året (30.12.21):

Asker kommune er vurdert på risikonivå 2, dvs ett nivå ned fra nivå 3 før jul.

Asker kommune følger nasjonale regler og råd for smitteverntiltak og er underlagt statlig regional forskrift.

Den fallende smittetrend og juleferie tilsier at barnehager og skoler vil kunne følge statlige føringer og ha gult tiltaksnivå fra skolestart for grunnskolen, rødt nivå for videregående skoler. Det er viktig med fortsatt fokus på nåværende tiltak med hygiene råd, holde seg hjemme ved sykdom og teste seg.

Vi legger de nasjonale anbefalinger til grunn ved gjennomføring av våre aktiviteter:

Organiserte fritidsaktiviteter for barn og unge

• Barn og unge i barnehage- eller grunnskolealder kan delta på organiserte fritidsaktiviteter, som for eksempel fotballtrening eller korpsøvelse, men det er anbefalt begrensninger i hvor mange som kan være med. Hvis aktiviteten foregår innendørs bør det være maks 20 stykker, med mindre alle deltakerne er fra samme kohort i skole eller barnehage.
  • Barn og unge i barnehage- eller grunnskolealder kan trene eller øve sammen, men det anbefales ikke å ha cuper, kamper eller turneringer hvor barn fra ulike steder samles.
  • Det er unntak for utendørs idrettsarrangementer for barn og unge i barnehage- eller grunnskolealder. Slike arrangementer kan gjennomføres hvis barna hele tiden kan holde en meters avstand, for eksempel skirenn, og dersom det er mulig å følge reglene om antall som gjelder for idrettsarrangementer utendørs.
  • Ungdom som går på videregående bør holde meteren også på fritiden. Det betyr for eksempel at de ikke bør spille fotball eller håndball, hvor det er vanskelig å holde 1 meter avstand.

Voksne

• Vi anbefaler å utsette eller avlyse organiserte idretts- og fritidsaktiviteter for voksne som foregår innendørs, som håndballtreninger og korøvelser.
  • Voksne kan trene eller ha andre organiserte fritidsaktiviteter utendørs, men det er anbefalt å være maks 20 personer og holde 1 meters avstand.

Norges Tennisforbund har egne anbefalinger for voksenspill:

• Voksne kan gjennomføre organisert treninger med maks 4 deltakere per bane (600 m2).
  • Deltakerne skal forlate anlegg 10 minutt før hel time, og nye deltakere kommer inn på hel time.
  • Treneren skal benytte munnbind og holde 1 meters avstand til deltakerne.
  • Voksne kan gjennomføre egenorganisert trening.
  • Kan gjennomføre arrangement i egen klubb der man kan ivareta forsvarlig smittevern.
    Skal unngå turneringer til smitten er vesentlig redusert. Ny vurdering gjøres i starten av januar.

Camp Nesøya

• Camp Nesøya gjennomføres etter regler på gult nivå.
  • Vi opprettholder avslutning kl. 1600 frem til 15. januar, dvs barna kan gå hjem/hentes innen kl. 1600.

Futsal starter opp igjen fredag 21. januar.

Klubbhuset kan reserveres for grupper opptil 20 personer som holder 1 meter avstand. Det må være en ansvarlig for arrangementet, og alle deltakere må registreres med kontaktinfo.

Vi anbefaler å ikke benytte garderobene, men de vil ikke være låst.

VI ØNSKER ALLE VELKOMMEN TILBAKE OG SER FREM TIL EN NYTT AKTIVT ÅR I NESØYA IDRETTSLAG!